Hoe zet ik een effectieve internet marketing op?

Wat is überhaupt internet marketing?

Internet marketing is de marketing van uw bedrijf/organisatie op internet. De marketing op internet is het operationele vervolg op uw internet strategy en heeft meestal tot doel de vindbaarheid van uw bedrijf te vergroten. Een doel kan ook zijn het vergroten van uw naamsbekendheid (branding). In de meeste gevallen zal uw website het middel zijn om uw doel te bereiken.

Veel meer dan bij een internet strategy dient uw internet marketing rekening te houden met het zoekgedrag van uw klant. Uw internet strategy bevat diverse interne factoren die vervuld moeten worden om een effectieve internet marketing te kunnen omzetten. Uw internet marketing is echter de schakel naar de buitenwereld, cq uw klant. Uw klant is de  baas en de internet marketing moet op hem afgestemd zijn, waarbij u uiteraard ook uw bedrijf en product mag promoten.

Het is wijsheid om bij het ontwikkelen van uw internet marketing uw huidige (off line) marketingplan als leidraad te nemen. Dit plan kunt u omzetten naar een internet marketing plan. Als het goed is, gaat uw internet marketing uw huidige off line marketing versterken (bijvoorbeeld door beurzenmarketing). Daarnaast kunt u op het internet initiatieven ontplooien die via off line marketing niet direct voor de hand liggen omdat ze bijvoorbeeld te duur zijn.

Een goede internet marketing begint bij het stellen van doelen > wat willen we bereiken?
Welke doelgroepen horen bij welke doelstelling?
En tot slot: waar zit mijn doelgroep op het internet te zoeken?

Ook hier weer staat of valt het succes van uw internet marketing niet met de mate van gestudeerdheid van uw mensen maar met de daadwerkelijke tijd die erin gestopt wordt. Binnen uw bedrijf/organisatie zult u onvoorwaardelijk tijd moeten nemen om van uw internet marketing een succes te kunnen maken. Anders zult u ēēn van de velen worden die verdrinken in de oneindige mogelijkheden van het internet. Het is overbodig om te melden dat de gouden bergen dan veranderen in een bodemloze put.

In de praktijk stel ik vast dat vele bedrijven/organisaties wel iets doen aan marketing op internet maar slechts weinigen hebben een idee wat ze nu eigenlijk aan het doen zijn. Vaak ontbreekt de koppeling tussen off line en on line marketing, is er geen visie en wordt er niet gestructureerd en structureel aan internet marketing gewerkt.

Ook hier geldt dat de aanbieders van internet diensten vaak zelf te weinig (bedrijfskundige) ervaring en kennis hebben om een succesvolle internet marketing op te zetten.

Heeft u een vraag, klik hier en mail mij uw vraag.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *